För första gången...

..på hur länge sen som helst så blev det ett pass spinning idag, det kändes att jag tränat ben igår! De tog slut innan flåset hann ikapp. Tyvärr råkade jag placera mig under en fläkt/ventilation som det strömmade kalluft ur, bara kände förkylningen komma, så fort svetten kommit så kyldes jag ner lika snabbt. Läxan av detta: placera mig mer strategiskt nästa gång. Ja, det blir en nästa gång redan på lördag då ska jag och Dammis ska köra på hennes gym i stockholm, dubbelpass först body pump och sedan spinning, får se om jag överlever!



Förtydligande vad en biceps curl är:

Tränade muskler

m. biceps brachii - den tvåhövdade armmuskeln
m. brachialis - överarmsmuskeln
Assisterande muskler
Musklerna på underarmens handflatesida (framsida).
Utgångsposition
Ställ dig stadigt med fötterna i höftbredd. Fatta en rak stång med axelbrett grepp med tummarna riktade utåt sidorna. Brösta upp dig och lås överarmarna mot kroppens sidor så armbågarna hamnar strax framför kroppen. Håll handlederna raka.

Grundutförande
Pressa upp stången mot bröstet. Stoppa rörelsen innan vikten "faller över", så att du fortfarande har musklerna spända. Vänd och för stången ner till utgångspositionen igen. Sträck armarna så att de blir raka men undvik att översträcka dem.

Säkerhet
När armbågsleden rätas ut är det viktigt att undvika översträckning. Det kan leda till skador. Lås fast vikterna på stången med ett skivstångslås, annars riskerar du att få vikterna på tårna.

Vanliga fel
Undvik att gunga med överkroppen, eftersom rörelsen då blir kortare, med följden att styrkan i startläget inte tränas lika effektivt. Det gäller alltså här, som vid all styrketräning, att du blir stark i de ledvinklar som du tränar. Fuskar du lite med att till exempel inte sträcka ut en led fullt i en övning, så kommer du heller inte att bli stark i den ledvinkeln.


(http://www.fitness-magazine.com/april02/ovning.html)

Sen finns det självklart variationer av biceps curls, med t ex hantlar med mera. Mer förslag kan komma framöver.

Uppdatering på stegfronten: 12260 steg + spinning 55 min 11350 = 23610 steg = duktig Malin ;)
För att förbränna en semla så måste man gå 11000 steg och tur för mig att jag har gått över 22000 för nu ska jag ta min ANDRA semla för dagen (inte nyttigt, men ack så gott). Men sen no more tills nästa år.

Bye!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åhh bra jobbat med spinningen! haha och tack för förklaringen:) så du kommer till stockholm i helgen, nått spec? Ja e nog hemma hos mami o papi på fredag kväll o lördag dag!

2009-02-24 @ 20:37:14
Postat av: Lillstrumpa

Åhh bra jobbat med spinningen! haha och tack för förklaringen:) så du kommer till stockholm i helgen, nått spec? Ja e nog hemma hos mami o papi på fredag kväll o lördag dag!

2009-02-24 @ 20:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0