Grillad kyckling

Idag blev det vilodag, annars brukar det vara Box på onsdagar men min kära boxningspartner ska fly upp till norrland snart och överge mig i Västerås (ja, ha skuldkänslor..haha).

Trots ingen träningsdag och så blev jag hämtat på jobbet för att åka och storhandla så kom jag ändå upp i 10163 steg, det är i alla fall inte skämselsteg, den dag jag bara kommer upp i 3000 eller liknande får ni aldrig veta det ;)



Middagen idag bestod av grillad kyckling, fetaost, tomat, gurka, avokado, keso och för att inte vara alltför GI vänligt så blev det en liten baguette till det, var riktigt gott och känns nyttigt efteråt. Det svåra när man ska komponera ihop måltider är hur man ska få till tillräckligt med proteiner (Protein är kroppens byggsten. Proteiner används till att reparera och bygga ny vävnad i kroppen. Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Kroppen kan inte lagra protein. Eftersom man inte kan lagra proteiner bör varje måltid innehålla en viss mängd protein så att man får en jämn tillförsel. Ett gram protein innehåller 4 kcal. Dagsbehovet av protein är 0,8 gram/kg kroppsvikt för en inaktiv männsika och något högre för en tränande individ. Proteiner hittar man framför allt i dessa livsmedel: kött, fisk, fågel, ägg, mejeriprodukter, baljväxter, spannmålsprodukter. Observera att några av dessa livsmedel kan innehålla en hel del fett också. Försök därför att välja magra alternativ om det finns möjlighet t ex lättmejeriprodukter och magra köttbitar. I en välbalanserad kost kommer 12-15% av energin från proteiner. http://www.nautilusgym.com/dbx_view/printed/kostrad.asp). När jag var på kostrådgiving hos min PT så kom vi fram till att jag får i mig ca 2 g protein/kg kroppsvikt, det är lagom om man tränar mycket, men de dagarna hade jag ju ansträngt mig också...hehe. Men då tar jag också proteindrink efter varje träning, Whey-80 jordgubb och eftersom det är svårt att ta med mjölk till gymmet blandas det med vatten, inte att rekommendera med efter ett tag vänjer man sig. Tillägga bör jag göra att man inte ska äta för mycket proteiner det är inte heller bra och speciellt inte i kombination med för lite vätska, detta kan skada njurarna. Äter du extra proteiner, drick en massa vatten också!



Det här skulle ju bara bli ett kort inlägg.

Bye!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0